Rethink Plastics Expo: rubber en kunststof op een voetstuk
Tussen de vele stands die te zien waren tijdens de Kunststoffenbeurs, viel de Rethink Plastics Expo op. Een fikse tentoonstelling midden in de hal, met een oppervlakte van ruim 130 vierkante meter, veelal doorzichtige wanden en een schijnbaar eclectische verzameling producten.
“Maken jullie al deze producten?”, kregen we vaak te horen. Nee, maar onze leden wel en dat mag gezien worden. Want het zijn stuk voor stuk prachtige toonbeelden van innovatie en verduurzaming binnen onze industrie. Grondstofproducenten, fabrikanten en recyclers. Kleinschalig en grootschalig. Daar mogen we best trots op zijn. Ik sprak met Martin van Dord, innovatiecoach bij de NRK en een van de mensen achter de tentoonstelling, over het ontstaan en de toekomst van de Expo.
‘Recyclaat museum’
Het concept voor de Rethink Plastics Expo was al even in ontwikkeling. Martin van Dord: “Tijdens de Innovatie Expo 2018 werden mooie, innovatieve producten uit recyclaat geshowd. Prachtige cases, maar voor de leek niet direct toegankelijk. Toen ontstond de gedachte: als we die cases nou eens op een andere manier zouden presenteren, dan wil iedereen dat wel zien. Een soort ‘recyclaat museum’.”
Inspireren
Het thema recyclaat was echter maar een deel van het verhaal, dus er werd besloten om de focus te verbreden. “Dat leidde tot een kleine expo tijdens de Dutch Design Week 2020. Dat zag er al goed uit, maar viel helaas in het water door Covid. Toen Mikrocentrum ons benaderde met het verzoek om iets vergelijkbaars te doen voor de Kunststoffenbeurs 2021, hebben we doorgepakt. We verzamelden meer cases – de Rethink Awards 2021 waren hiervoor een mooie bron van inspiratie – en kwamen tot de huidige vorm: een tentoonstelling vol inspirerende en duurzame cases met een museaal karakter.”
Anders kijken
De keuze voor deze museale uitstraling was een bewuste. “We plaatsen producten op deze manier op een voetstuk. Mensen kijken er daardoor anders naar. Rubber- en kunststofproducten worden door iedereen en overal gebruikt – vaak gedachteloos. Met de Expo willen we laten zien hoe slim, vernuftig en duurzaam die producten zijn. Laten zien welke innovatieve en duurzame oplossingen er al zijn en welke ketenvoordelen die leveren. In deze vorm is het ook toegankelijker en aantrekkelijker voor de gemiddelde persoon.”
Aan de praat
Dat bleek ook uit de reacties van de vele bezoekers. “Nieuwsgierigheid lokte mensen naar binnen. Ik had best wat aanloop verwacht, maar ik was verbaasd over de drukte en de aandacht die de bezoekers aan de cases en de begeleidende teksten besteedden. Onbekenden raakten met elkaar aan de praat over een case; dat was heel leuk om te zien.”
Innovatiehelpdesk
Maar de Rethink Plastics Expo is nog niet klaar. “Naast het aanvullen van de collectie cases, willen we extra aandacht besteden aan hoe wij bedrijven kunnen helpen om zelf te verduurzamen en innoveren. De NRK helpt leden daarbij, bijvoorbeeld door samenwerking met partners in ons innovatienetwerk als CIRCO en GoChem. Dit aspect willen we in de vorm van de innovatiehelpdesk verder ontwikkelen en koppelen aan de Expo.”