“Duurzaam, gewoon doen!”
Sinds vorig jaar rollen bij Injection Point de Ace & Tate-brillenkokers en beschermneuzen DFNS Crease Guards van de band. Deze circulaire innovaties zijn het resultaat van de samenwerking tussen gelijkgestemde partners met een sterke focus op duurzaamheid. “Als je dan samen kunt creëren, zie je dat het heel snel kan gaan”, zegt Injection Point-directeur Cristel Rijnen.
‘Duurzaamheid is verweven in onze identiteit’, is op de website van het spuitgietbedrijf uit Moergestel (NB) te lezen. Gevraagd naar de precieze betekenis van die gelikte tekst kan directeur en eigenaar Cristel Rijnen een glimlach niet onderdrukken. Ze houdt er zelf ook niet zo van: al die mooie groene praatjes waar altijd een zweem van greenwashing omheen hangt. Nee, de wereldwijde milieuproblemen gaan haar aan het hart. “We zijn echt intrinsiek gemotiveerd om het anders te doen, want ik geloof ook echt dat het anders moét’, legt ze uit. “Ik ben een groot voorstander van consuminderen en heb een aversie gekregen tegen de wegwerpmaatschappij. In 2013 ben ik voor het eerst moeder geworden, inmiddels heb ik drie kinderen. Als je ziet wat er allemaal aan nieuw speelgoed en spulletjes om die kinderen heen wordt gecreëerd, dan denk ik: dit gaat zo niet goed, we moeten daar echt iets aan doen!”
Cristel Rijnen met de Ace & Tate-brillenkokers en beschermneuzen DFNS Crease Guards, beide gemaakt van gerecyclede kunststoffen.
Een beter milieu begint bij jezelf, dus kijkt ze in eerste instantie naar haar eigen bedrijf. Op het dak liggen zonnepanelen. De restwarmte uit de productie wordt gebruikt voor het magazijn. Met meetapparatuur op de machines kunnen CO2-berekeningen op productniveau worden gemaakt. Daarnaast werkt Injection Point planmatig aan het minimaliseren van het productieafval. En of dat allemaal nog niet genoeg is, kijkt Rijnen zelfs naar de kleinste details. “De chemische smeermiddelen voor de matrijzen hebben we vervangen voor organische varianten. We wassen onze handen met milieuvriendelijke zeep. We drinken onze koffie niet uit papieren of plastic bekertjes, maar kopjes van keramiek. Bij alles wat we doen stellen we onszelf de vraag: is er een duurzamere keuze en kunnen we die maken?”
Alternatieven
Die keuze legt ze haar klanten ook voor. Rijnen noemt veelvuldig het jaar 2016 waarin ze het belangrijke thema duurzaamheid steviger op de agenda van haar bedrijf heeft gezet. Ze legt bestaande klanten alternatieven met gerecyclede grondstoffen voor. Daarnaast zoekt ze heel bewust naar de samenwerking met klanten, ontwerpbureaus en grondstofleveranciers die in de duurzame richting zitten. Die strategie legt het bedrijf bepaald geen windeieren. Vandaag de dag produceert Injection Point de Sportscap voor de bekende herbruikbare waterfles Dopper, het speelgoed Rockeees van het kunststof uit oude koelkasten en sinds kort ook de DFNS Crease Guards. Rijnen: “Deze kunnen voorin leren sneakers worden geplaatst, waardoor de neus wordt verstevigd. Dat voorkomt haarscheurtjes op de neus van de schoen. Het product is gemaakt van Nike grind afkomstig van de afvalstromen van gebruikte schoenen en schoenzolen. Het materiaal wordt door grondstofleverancier Korrels gewassen en gefilterd, volgens een receptuur geüpgraded en door ons in de beschermneuzen verwerkt.” Nike grind is dertig jaar geleden gestart met het inzamelen van oude Nike-schoenen om deze zoveel mogelijk te recyclen. De door Nike ingezamelde schoenen worden uit elkaar gehaald. Waar mogelijk worden de materialen teruggebracht tot korrels zodat ze opnieuw in andere producten gebruikt kunnen worden. Op die manier is vanaf 1992 al ruim 58 miljoen kilo gerecycled.
Gerecyclede pasglazen
Sinds kort verwerkt Injection Point ook de pasglazen van de monturen van Ace & Tate, het brillenmerk dat serieuze doelen heeft gesteld om de CO2-uitstoot terug te brengen. Daarom zoekt het bedrijf onder andere naar mogelijkheden voor circulaire productie. Rijnen: “De pasglazen zijn bedoeld om het montuur tijdens het transport te beschermen, maar worden na aankomst in de winkel door de opticien verwijderd. Dat leidt tot veel afval, wat Ace & Tate nu juist wil verminderen. Het verpakkingsmateriaal wordt nu door de opticiens verzameld en door Reflow verwerkt. Wij spuitgieten de rPMMA-pellets vervolgens tot nieuwe brillenkokers, verkrijgbaar in de winkels en via de website van Ace & Tate.”
“We doen het gewoon”
Aan de producten gaan geen lange theoretische verhandelingen vooraf. “We zijn eigenlijk meteen begonnen. Zo hebben we gewoon een zak met de Nike grind in de spuitgietmachine gegooid. Laten we het maar eens proberen, zeiden we. Maar er kwam toch een product met veel brokjes uit, waardoor we wisten dat het niet allemaal thermoplasten zijn. Kijk, dat is natuurlijk wel één van onze usp’s. We doen het gewoon. Ik heb altijd geweten: ik wil in het mkb werkzaam zijn. Want als ik vandaag iets verzin, dan wil ik het morgen uitvoeren.” Die flexibiliteit is volgens Rijnen nodig omdat er vanuit de markt steeds vaker wordt gevraagd om duurzame producten. “Duurzaamheid begint zichtbaar overal uit te rollen. Ik denk dat geen ondernemer er onderuit komt om erover na te denken wat dit voor zijn of haar bedrijf betekent. We zijn in 2016 begonnen en als je ziet waar we nu staan, dan hebben we al een hele ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn echt wel momenten dat ik denk: wie ben ik dan? Ik ga niet de hele wereld veranderen. Maar ik ben wel eigenaar van Injection Point. De dagelijkse dingen die wij doen, daar heb ik wel degelijk invloed op.”
Website: www.injection-point.nl