Emmers verbranden? Nee: FIRE-OFF!
Mooie kleurrijke en stevige verpakkingsemmers die na gebruik de verbrandingsoven in gaan. Het is dagelijkse praktijk, maar verre van duurzaam en circulair. Dijkstra Plastics wacht niet op nieuwe sorteeroplossingen vanuit de afvalverwerkers. Het sorteert liever zelf voor. Letterlijk zelfs: onder de vlag van de startup FIRE-OFF haalt het grote aantallen gebruikte emmers op bij zijn afnemers en andere gebruikers. Deze worden gerecycled en verwerkt tot nieuwe emmers voor non food. “We bieden onze afnemers de volledige garantie dat de verpakkingen een tweede leven krijgen.”
Dijkstra Plastics maakt zijn verpakkingsemmers al lange tijd van volledig recyclebaar kunststof. Dat wil echter nog niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk gerecycled wórden. Iedereen kent wel de aanblik van de volle container naast de cafetaria, waarvan het deksel door de stapel sausemmers omhoog wordt gedrukt. “Eenmaal bij de afvalverwerking gaat niemand die emmers er meer uit vissen”, zegt commercieel directeur Remy Notten. “Door de gemengde stroom zijn de emmers vervuild en lastig te identificeren. Deze belanden dus met de rest van het afval in de verbrandingsovens. Dat lineaire model van produceren, gebruiken en verbranden moet stoppen, vinden wij. Vandaar de naam FIRE-OFF: het vuurtje van de verbrandingsoven moet uit.”
Remy Notten (links) en Eloy van der Linde willen met de startup FIRE-OFF zoveel mogelijk emmers redden van de verbranding.
Start in Twente
Sinds juni 2022 worden schildersbedrijven, horecaondernemers, cateraars en festivalorganisaties benaderd om hun gebruikte lege verpakkingen te bewaren en op het wekelijkse afhaalmoment mee te geven. Een speciale FIRE-OFF-bus werd ingericht en mooi bedrukt. Aan stagiairs werd gevraagd om wekelijks een aantal uurtjes langs de horeca en schildersbedrijven te rijden. Kleine volumes en alleen in Twente, maar het begin was gemaakt. Sinds de start grijpt het bedrijf elke mogelijkheid aan om het logistieke netwerk dekkend te maken en op te schalen. “Bij de levering van nieuwe emmers gaan de lege emmers met de vrachtwagen van Dijkstra Plastics mee terug”, zegt Eloy van der Linde (Business & Operations). “In moeilijk begaanbare binnensteden helpen de horecagroothandels een handje door de ondernemers van de emmers af te helpen. Daarnaast hebben we bij veel grote industriële eindgebruikers, zoals verfproducenten en fabrikanten van voedingsmiddelen, speciale FIRE-OFF-containers geplaatst. Hierin kan tot vierduizend kilo aan emmers opgestapeld worden, die van daaruit direct het recyclingproces in kunnen.”
Goedkoper en duurzamer
Bij deze aanpak snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds kan Dijkstra Plastics beschikken over grotere volumes hernieuwbare grondstoffen en eindigt minder afval in de verbrandingsovens. Dat betekent een reductie in de CO2-uitstoot per emmer van 50 procent. Anderzijds zijn er evidente voordelen voor de afnemers. Veel bedrijven hebben de intrinsieke motivatie om iets goeds te doen voor het milieu en FIRE-OFF faciliteert die ‘groene’ bedoelingen. Van der Linde wijst daarnaast op het kostenvoordeel. “De afvalverwerker zet wekelijks twee bakken neer. Of deze nu vol zijn of leeg, ze worden sowieso opgehaald. Daar betaalt de ondernemer ook voor. Emmers nemen veel ruimte in beslag. Haal deze er gewoon uit, zeggen wij. Stapel ze zo hoog op als je wilt. Wij halen ze vervolgens gratis voor je op. Dat is goedkoper en duurzamer. Want we geven de volledige garantie dat wij van die emmer weer een nieuwe emmer maken.”
Zoveel mogelijk verpakkingen dezelfde bestemming
In de toekomst willen Van der Linde en Notten met ‘logistieke hubs’ zorgen voor een optimale routing van gebruik en ophalen, tot en met de recycling en herverwerking. Dat verlaagt de CO2-uitstoot nog verder. Er liggen daarnaast plannen om het granulaat van de verpakkingsemmers ‘foodgrade’ te maken, waardoor in de nieuwe emmers ook voedsel verpakt kan worden. Daarnaast zijn er pilots gestart waarin ook de verpakkingen van andere kunststofproducenten worden opgehaald, naast emmers ook de zogeheten cans. “Verpakkingsproducenten kunnen ons benaderen”, zegt Van der Linde. “We zeggen hier wel eens: we zijn de missing link tussen de eindgebruiker en de producent. We kunnen alle vormvaste verpakkingen volledig doorgeven aan de producent van diezelfde verpakkingen. Het gaat ons echt om de closed loop, zo efficiënt mogelijk en met een zo laag mogelijke CO2-footprint. We willen ervoor zorgen dat zoveel mogelijk verpakkingen dezelfde bestemming krijgen.”
Voortbouwen op ambities
FIRE-OFF ligt in de lijn van de stappen die Dijkstra Plastics al geruime tijd zet op het gebied van duurzaamheid. Vijf jaar geleden is begonnen met de toepassing van honderd procent post-consumer recyclaat (PCR) voor de productie van verfemmers. Veel langer geleden startte het bedrijf met volledig recyclebare verpakkingsemmers. Ook is Dijkstra Plastics trouw lid van NRK Verpakkingen en deelnemer van het Nederlandse en Europese Plastic Pact. “Daarmee hebben we de belofte gedaan om in 2025 met 35 procent en in 2030 met honderd procent recyclaat te gaan produceren”, zegt Notten. “Dat is het pad waar we al geruime tijd op zitten. Door de overheid worden de eisen rond de inzet van recyclaat steeds steviger gemaakt, wat voor ons een bevestiging is dat we op de goede weg zijn. Met FIRE-OFF bouwen we verder door op onze ambities.”
“Niet praten, maar doen”
Het idee voor de startup ontstond enkele jaren geleden. Lang bleef het echter bij praten. “We dachten, dat zou wel eens dé manier kunnen gaan worden”, zegt Notten. “Het cruciale moment was dat we besloten om het er niet meer over te hebben, al pratende aan dit soort tafels, maar daadwerkelijk te beginnen. Die pragmatische aanpak is kenmerkend voor dit familiebedrijf. We zijn aan de ene kant heel groot. Aan de andere kant hebben we de beweeglijkheid om de zaken snel op te pakken. Natuurlijk weten we ook best dat we onmogelijk álle emmers terug kunnen krijgen. Deze komen overal terecht en worden overal gebruikt. Maar we willen niet te veel in grenzen en beperkingen denken. We kunnen gewoon beginnen met wat er wél mogelijk is en daarvan leren. Niet praten dus, maar doen!”
(Bron: Kunststof Magazine / Rethink)